מורים לפיתוח קול – למה צריך אותם?

מעבר לשאלה מה כדאי לדעת לפני שבוחרים אולפן הקלטות אנו נתקלים הרבה בשאלה: אם אני לא מתכננת להיות זמרת או כוכבת ריאליטי, האם יש לי צורך ללמוד פיתוח קול? אז באמת, אם את נוהגת רק לשיר כשאת לבד ברכב תקועה בפקק או במקלחת על רקע צלילי המים הזורמים שמתבאסים מהזיופים ה'מקוריים' אין לך בשביל מה ללמוד פיתוח קול. אבל אם את/ה מתכוון/ת לשיר באירועים משפחתיים, וכמובן אם ברצונכם לפתח קריירה אתם צריכים כבר לחשוב על המקצועיות. בקיצור: אם אתם רוצים להפוך את התחביב למקצוע, ההצלחה עוברת דרך מורים לפיתוח קול.

מה בעצם עושים מורים לפיתוח קול?

מה שחשוב ומשפיע על הטון ואיכות הצלילים המופקים מכם זה הנשימה, נשימה נכונה בעת דיבור ועל אחת כמה וכמה בעת שירה תורמת רבות לשליטה שלכם בהעברת הטון ובמקצב. מורים לפיתוח קול מלמדים תרגילי נשימה לתרגול שישפרו משמעותית את היכולות שלכם. וזאת היא גם הסיבה שעישון מפריע לשירה – היות שעישון משפיע לרעה על איכות הנשימה. אם אתם חולמים על שירה בתוכנית ריאליטי בעתיד הקרוב או הרחוק, התחילו להשקיע בתרגילי הנשימה, זה השלב הראשון. רק כך תוכלו להתקדם בתחרות.

מה עוד לומדים בקורס לפיתוח קול?

מורה מושלם לפיתוח קול הוא מורה שבקי בתרגילי הנשימה ויודע איך להעביר אותם לתלמיד/ה ואיך למקד את התרגילים לייעול הדיבור והשירה. חלק נוסף בפיתוח הקול הוא להשקיע בדיקציה. דיקציה זה מה שנקרא בשפה פשוטה יותר 'חיתוך הלשון' כלומר היכולת להגות את המילים בצורה ברורה ומובנת, שהשומע יוכל להבחין בבירור בתחילת וסיום המילה או המשפט.

ברוב קורסי פיתוח קול בארץ מתמקדים בדיקציית שפות עברית ואנגלית. אז עד כאן דיברנו על שני נושאים הנלמדים על ידי מורים לפיתוח קול: תרגילי נשימה ודיקציה. כדי להעביר נכון נושאים אלו על המורה להיות לא רק בעל ידע מקצועי אלא גם בעל אינטואיציה ויכולת להתאים את עצמו למבנה של התלמיד. ועל כך כבר הרחבנו במאמר 'איך לבחור את המורה המושלם עבורכם'.  

תיאום בין נגינה ושירה

נושא נוסף שנלמד בקורסי פיתוח קול הוא יכולת השילוב בין נגינה בכלי יחד עם שירה בפה. נסו רגע להיזכר בהופעה שראיתם את הזמר או הזמרת… פורטים על גיטרה, רגליהם או רגליהן… נעות לפי הקצב ותוך כדי מצמידים את ראשם למיקרופון ושרים לקול תרועות ההמון. לא רק אתם עמדתם מהופנטים על היכולת הפנומנלית הזאת, גם כל מי שמסביבכם הצטרף/ה להתלהבות.

אתם רוצים גם?! מורים מומחים לפיתוח קול יכולים ללמד אתכם את הטכניקות לעשות זאת. לסיום, העיקר בכל הלימוד זה ההתנסות האישית והשינון, אז בואו נשנן: תרגילי נשימות, דיקציה, קואורדינציה (תיאום) ויאללה לבמה!