אם ניחשנו נכון, אתם חובבי מוזיקה בנשמה. אבל למה שתעמדו מן הצד, כי אי אפשר לאהוב מוזיקה בלי ללמוד פיתוח קול או נגינה. על מורים לפיתוח קול כתבנו כבר. אבל עדיין לא כתבנו על הנושא הבוער – איך בוחרים את המורה המושלם. והאמת, מהו בכלל מורה מושלם? על פי מה נבחר את המורה המושלם בשבילנו, שלא נגלה בסוף שבזבזנו כסף אבל לנגן איננו יודעים. דיו רב נשפך בנושא הזה של 'איך לבחור מורים לנגינה'.
הצלחה היא של המורה או של התלמיד
למען האמת לא תמיד ניתן לקבוע באופן ברור מהו מורה נגינה מוצלח ומה לא. כי אם הפרמטר הוא ההצלחה או אי ההצלחה להטמיע בתלמיד את היכולת לנגן, זוהי הרי אינדיקציה לא נכונה, כי יש כאן שני גורמים – יש את מי שמשליך את הכדור ויש את מי שאמור לתפוס, כלומר יש את המורה ויש את התלמיד, וחוסר הצלחה מעידה בוודאות על כך שיש כאן כשל אבל לא ניתן לקבוע אם הכשל הוא במשליך או במי שאמור לתפוס.
והשאלה היא קריטית כשנרצה לדעת איך לבחור את המורה המושלם עבורנו. המסקנה המתבקשת היא שצריכה להיות התאמה בין יכולת המורה להבין את אותו תלמיד ליכולת התלמיד להבין את אותו מורה.
פרקטית: מה נברר על מורה הנגינה?
חוקרים בארה"ב מצאו כמה כללי אצבע שיכולים לתת אינדיקציה למורי נגינה טובים, ולמעשה אלו הם השאלות שאתם צריכים לשאול כשאתם בוחרים מורה לנגינה. הכללים מבוססים על הספר Never Work Harder Than Your Students של רובין ג'קסונס. השאלה הראשונה שעליכם לברר על מורה נגינה מצוין היא האם הוא יודע לרדת לרמת הידע של התלמידים, כלומר להתחיל מאפס בכל מחזור.
שימו לב, מדובר ביכולת לא כל כך טריוויאלית עבור מורה לנגינה שהוא עתיר ניסיון וידע. הכלל השני הוא להכיר את קהל היעד, כלומר בררו אם המורה מלמד את החומר באופן ממוקד מטרה, שהרי לימוד גיטרה לשם ליווי אינו דומה ללימוד גיטרה לשם ביצועי סולו.
אם תבררו אין סיבה שלא תצליחו
השאלה השלישית היא האם המורה נותן לכל אחד להתנסות מעשית ולבטא את עצמו? מדובר במיומנות מיוחדת של מורים מצוינים שבעצם גורמים לכך שכשהתלמידים מסיימים את הלימודים הם כבר מיומנים מעשית.
השאלה הרביעית שחשובה שתישאל בכל מורה ובעיקר במורים לנגינה – האם הם סובלניים לאורך כל הדרך או שכאשר הם לא רואים התקדמות הם יאבדו את הסבלנות ויציעו לתלמיד 'למצוא' מקצוע אחר. הכלל החמישי והאחרון לבדיקת מצוינות של מורה נגינה הוא ערנות והענות המורה ללמידה של התלמידים, מורה מצוין מבצע 'בדיקת דופק' בינו לבין עצמו לאחר כל שיעור, הוא מגשש כל הזמן אם התלמידים הפנימו את החומר, ואם לאו, הוא ינסה להפיק לקחים ולשפר את השיעורים הבאים.
נמחיש זאת בדוגמה קיצונית הפוכה: אתם וודאי מכירים את המורים שיום לפני המבחן מתברר להם שכל הכיתה לא הבינה את החומר…
אם תבררו את כללי האצבע הנ"ל אצל בוגרים או על ידי שיעור התנסות, אין סיבה שלא תצליחו.